2021. november 17., szerda

Daniel Arasse: Festménytalányok

A Typotex Kiadó Képfilozófiák című sorozatában jelent meg 2010-ben Daniel Arasse tanulmánykötete, a Festménytalányok, ami számomra egy különösen izgalmas olvasmány volt. Egyrészt imádom a festészetet, másrészt pedig én is képes vagyok hosszú ideig nézegetni egy-egy képet, soha meg nem unva.

A könyvben szereplő tanulmányok izgalmasak voltak, és valóban megmutattak egy olyan látásmódot, ami teljesen más megvilágításba helyezi a képeket. A szerző stílusa - a fordító, Seláf Levente tolmácsolásában - lendületes volt, közérthető és az olvasó azt érzi, hogy Arasse lelkesedése valódi. A festmények közül eddig csak egy volt ismerős, Velázquez képe, az Udvarhölgyek, és örültem, hogy most újabb mesterművek kerülhettek elém: Tintoretto, del Cossa és mások munkáit hozta ugyanis példának Arrase tanulmányaiban. Az alkotók közül id. Pieter Bruegel volt számomra a legkedvesebb, mert az ő és ifjabb Pieter Bruegel képeiből már többel is találkoztam különböző könyvekben, és idősebb Bruegel Arasse által bemutatott képe, a Háromkirályok imádása volt az egyik legizgalmasabb nekem a Festménytalányokban. A másik tanulmány, amit kiemelnék, Francesco del Cossa Angyali üdvözletének elemzése volt.

Daniel Arasse azonban nem egyszerűen elemez. Példákat hoz, más festményekkel összevet, összehasonlít; arra ösztönözi az olvasót, hogy szemlélje a képeket nyitott szemmel és nyitott aggyal. A szerző hatalmas tudással rendelkezik és képes rendszerben gondolkodni.

A képzeleteli Giuliához intézett sorai azonban számomra levontak a kötet élvezetéből: nem szeretem ugyanis, ha - még ha csak egy képzeletbeli emberről is van szó, akihez beszélünk vagy írunk, mert azt gondoljuk, így emészthetőbbek lesz a szöveg - lekezeljük a másikat, mert az máshogyan lát valamit, mshogyan gondolkodik, egy festményt látva más következtetésekre jut, mint mi. Ez a lekezelő, fensőbbséges stílus volt csak, ami levont az olvasási élményből, ezt leszámítva azonban nagyon szerettem ezt a könyvet, és más ajánlgattam is másoknak, hogy olvassák el, mert érdemes.

A kiadó egy nagy gonddal összeállított könyvet adott nekünk, amiben minden részlet pontosan a helyén van. A kivitelezés nemcsak a belbecs, de a külcsín tekintetében is ötcsillagos. Tetszett, hogy az olvasók fejével gondolkodva az elemzett festmény részleteit kiemelve, kinagyítva is megmutatták, amiről olvashatunk, hiszen korántsem biztos, hogy ezeket a festményeket valaha megcsodálhatjuk eredeti méretkben és szépségükben a múzeumokban, így mégis feltárulhatnak szemünk előtt az apróbb részletek.

A könyv papírformában ugyan már nem kapható, de az e-könyv változat megvásárolható. Nagyon köszönöm a kiadónak, hogy biztosított recenziós példányt, és elolvashattam a könyvet, mert ez a kötet hatalmas élményt jelentett.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése