2021. december 5., vasárnap

A hévízi hajószakács

Találkoztatok már olyan könyvvel, amiről - amikor megláttátok - egyből éreztétek, hogy ez téli  olvasmány? Furcsa módon nekem ilyen érzésem volt, amikor kezembe vettem A hévízi hajószakács című könyvet, ami a Cser Kiadó gondozásában jelent meg idén, és kortárs szerző gasztroírásait tartalmazza. Olyan írásokat gyűjtöttek egybe ebben a kötetben a szerkesztők, amiket korábban a Hévíz folyóirat gasztrokulturális rovatában, a Hajószakácsban már publikáltak.

Olyan könyv ez, amit lassan csepegtetve kell olvasni; kényelmesen ízlelve az írásokat, mint ahogyan egy jó bort ízlel az ember. Ha csak elolvassuk, "legyünk meg ezzel is", akkor éppen a lényeg vész el: a szöveg aromája. Minden szöveg előtt, egyfajta bevezetőként, Palásti Kovács András illusztrációit csodálhatjuk meg, amik jól illeszkednek az adott szöveg által bemutatott  témához. Nekem először furcsa volt a "színnélküliség". A borító szürkéje köszön ránk a kötet belsejében is, és ez először szokatlan volt, de ahogy megszoktam, nem is bántam, mert az illusztráció nem terelte el a figyelmet a szövegről, mégis kiegészítette azt. De talán éppen ez a szürke borító tette, hogy téli olvasmánynak kezdtem érezni a könyvet első találkozásunkkor.

Minden szöveg végén, olvashatunk pár sort az adott szöveg szerzőjéről, és sokszor kapunk gasztronómiai vonatkozásó információkat is, ami szerintem kedves és felteszi a koronát az írásokra. Például a 82. oldalon ezt olvashatjuk Krasztev Péterről:

Gyerekkorában a balkáni konyhán szocializálódott, ezért máig értetlenül áll a grenadírmarsnak és a káposztás cvekedlinek nevezett táplálékok előtt.

Ismerünk magyar klasszikusoktól gasztronómiai tárgyú írásokat, ismerünk külföldi gasztroregényeket és most már ismerjük, ismerhetjük a Hévíz folyóirat gasztrokulturális rovatát, a Hajószakácsot is.

Köszönöm a Cser Kiadónak, hogy recenziós példányt biztosított számomra, ezzel pedig hatalmas élmény részesévé tett. A könyv megvásárolható a kiadó honlapján, akár e-könyvként is. Szép ajándék lehet akár a kortárs magyar irodalom, akár a gasztronómia kedvelőinek.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése