2021. december 18., szombat

Eisenstock Ildikó: A gesztenye

A Cser Kiadó őszi akciójának keretében rendeltem meg ezt a könyvet - egyik gyengém a gesztenye, így nem is tehettem másképpen, ahogy megláttam a könyvet. Eisenstock Ildikó ezen kötete Az alma és A dió című könyveihez hasonló szerkezetben mutatja be a gesztenyét, ezt a hazánkban is kedvelt csemegét. A gesztenye származásának történetén túl megismerkedhetünk a növény növénytani leírásával, de megtudhatjuk azt is, milyen éghajlati, környezeti igényei vannak.

 

A gyümölcs szüretelésével kapcsolatban megtudtam azt is, hogy nem szabad bottal leverni a fáról, meg kell várni, amíg az érett termés lepotyos, mivel könnyen sérülést okozhatunk a fának, ami táptalaja súlyos betegségeknek és hogy a magas nedvességtartalma miatt gyorsan össze kell szedni a lehullott termést, ne veszítsen nedvességtartalmából. Megtudhatjuk a hazánkban termű különböző fajták legfontosabb tulajdonságait, de arról is olvashatunk a könyvben, miért fontos a gesztenye, miért olyan értékes növény: a szerző ír a gesztenyében található ásványi anyagokról és vitanomokról, de arról is, hogy házi patikánkban mennyi mindenre használhatjuk ezt a sokoldalú növényt, legyen szó akár a terméséről, akár a leveléről vagy a fa kérgéről.

A könyv - értelemszerűen - legnagyobb részét a konyhai hasznosítás teszi ki, rengeteg receptet olvashatunk, hogyan használhatjuk fel a gesztenyét a gasztronómiában a levesektől, előételektől kezdve a különböző húsételeken át a zöldségételekig, a tésztaételekig és a süteményekig, de olvashatunk ötleteket dzsemek, befőttek elkészítéséhez is.

Sok új ismeretet kaptam; már olvasás előtt is örültem ennek a könvnek,most még inkább örülök, hogy megvásároltam. A receptek pedig... szerencsére ebéd utánra esett a könyv ezen részének olvasása, különben nem is tudom, mit csináltam volna. :-)

A jó minőségű, gyönyörű fotók sokat adtak hozzá a kötethez - nekem legalábbis sokat számít, hogy egy szimpla leírást olvasok csak, vagy pedg illusztrált kötetet, főleg a receptes részeknél jelentett ez sokat, de a gesztenye amúgy is egy olyan gyönyörű növény, hogy mindenképpen érdemes lefotózni.

Ajánlom nektek ezt a gesztenyéről szóló alapos és hasznos kis könyvet, főleg, ha a konyhában is otthonosan mozogtok és van kedvetek kísérletezni különböző gesztenyés ételekkel.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése