Palasik Mária (szerk.): A nő és a politikum. A nők politikai szerepvállalása Magyarországon.
Napvilág Kiadó, Budapest 2007.
ISBN: 9789639697164
Nemrég kezdtem el A nő és a politikum című kötetet, nem
sorrendben haladok, az első tanulmány, amit elolvastam Gáspár Gabriella: A női
jogok a magyar rendi társadalomtól a Horthy-korszak végéig című írása volt.
A rendi társadalomban a nők státusa a férfiakéhoz
igazodott. A hajadon társadalmi minősége, értéke és joga a családja helyzetétől
függött. A férjes asszony helyzetét pedig alapvetően a férje helyzete határozta
meg, bár ez alól voltak kivételek: pl. ha a nő státusa férjhez menetele előtt
magasabb volt, mint a férjéé. A magyar asszonyok számos olyan személyi, családi
és néhány közéleti joggal rendelkeztem, amelyek Európa más országaiban nem
voltak szokásosak, vagy jóval kevésbé voltak kiterjedtek.
A fő- és köznemesi rangú nők jogai (a személyi jogok, a
házassági jog és a házassági vagyonjog)
Személyi jogok
A nők személyi jogainak egyik legalapvetőbb korlátozása a
középkorban mindenütt jellemző nemi gyámság volt, ami azt jelentette, hogy a
nők egész életükben kiskorúak maradtak egy férfi (családapa vagy férj)
gyámságának alávetve. Magyarországon is fennállt a nemi gyámság, de igen
korlátozott volt: csak a hajadonok voltak ennek alávetve; de ezek a lányok sem
voltak cselekvőképtelenek. 12 éves korukban törvényes korúak lettek, már ügyvédet
is fogadhattak. A nők már 14 évesen rendelkezhettek javaikkal, 16 évesen pedig
nagykorúak lettek. Ezzel szemben a férfiak csak 24 évesen érték el a teljes
nagykorúságot.
A személyi jogok között említendő a vérdíj: középkori
intézmény, váltságdíj, amit a gyilkos volt köteles fizetni az áldozat
családjának. Magyarországon a nők és a férfiak vérdíja azonos mértékű volt,
ellenben más országokkal.
Magyarországon a nők szempontjából fontos személyi jog
volt még a fiúsítás: ha egy nemesnek nem volt fiú-, csak lánygyermeke, akkor a
király a lányt fiúsíthatta. Ilyenkor a lány fiújogok örököse lett. Nagyon
érdekes a lányok öröklésének szabályozása is, erről is ír bővebben a tanulmány.
A nők cselekvőképessége több szempontból is meghaladta a
férfiakét, ami korai nagykorúvá válásukkal is összefüggött: már 16 éves
korukban folyamodhattak iparüzleti engedélyért, míg a férfiak csak 20 éves
korukban. 1840-től már a nők korlátozott váltókezességét is elismerte a
törvény.
A házassági jog és a házassági vagyonjog
A házassági jogban már az Árpád-korban működött a férjes
nők önjogúságának elve: sem a férj, sem a feleség nem köteles a másik bűneiért
jótállni. A magyar asszonyok önjogúságát bizonyítja, hogy a férjes nő nem áll
nemi gyámság alatt. A férj családfői hatalma a nő cselekvési körét csak a
lakhely megválasztásában korlátozza, ugyanis helyét a férj köteles
meghatározni, és a nő követni köteles. A régi jog arról is rendelkezik, hogy
milyen következményekkel jár a férfi illetve a nő számára, ha elhagyja a
házastársát.
Az asszonynak a házasságban vannak olyan jogai, amelyek
egyoldalúan csak a nőket illetik meg: viselhetik férjük nevét és rangját; és
szintén nemességet nyer. A nőket megilleti a tartásjog: a férj köteles vagyoni
és társadalmi állásához képest eltartani, lakásról, ruházatról, élelmezésről
gondoskodni; mindezt a férj a saját vagyonából köteles megtenni, nem
követelheti, hogy a nő a saját vagyonából ehhez hozzájáruljon.
A magyar rendi társadalomban a női házassági vagyonjog
viszonylag korán kialakult. A nők különvagyonához tartozott az a tulajdon,
amellyel a házasságkötéskor rendelkezett, és amelyhez a házasság tartama alatt
ingyenesen jutott (örökség, ajándék).
A tanulmány ezen része kitér a jegyajándék intézményére
is, amely a különvagyon egy speciális fajtája; illetve a hitbérre (ennek
kifizetése akkor esedékes, ha a házasság valamiért felbomlik, pl. válás,
haláleset).
A nem nemesi származású asszonyok joga (a közszerzemény)
A közszerzemény
A közszerzemény a házassági vagyon jog egyik későbbi, a
15. század körül keletkezett intézménye. Először a városok jogában, a
„tárnokjogban” bukkant fel, majd Werbőczynél találkozunk vele, a jobbágyok
jogairól rendelkező részben. A közszerzemény a nemesasszonyokra nem
vonatkozott, csak a jobbágyokra és a polgárokra. Ez az a vagyon, amelyet a
házastársak a házasság alatt szereztek, de nem tartozik egyikük különvagyonához
sem. A házasság felbomlása után két részre osztandó.
A közszerzemény a nemesekre csak abban az esetben
vonatkozik, ha a nemesembernek „feleségével való házassága alatt gyűjtött vagy
vett ménes lovai ötvenen alul vannak, egyenlően fognak köztük eloszlani” – írja
a Hármaskönyv.
Ennek oka: a magyar társadalomban az egyes lovak
ingóságnak számítottak, a ménes azonban ötven ló felett már hagyományosan az
ingatlanra vonatkozó szabályok szerint minősítettek. Tehát az ötvennél kevesebb
lóból álló ménes még ingóságként akár végrendelet tárgyát is képezhette.
Az ingóságok amúgy is az özvegyet illették, függetlenül
attól, hogy a házasság előtt vagy alatt szerezték. Az özvegy halála után pedig
a közszerzeményt leszármazottai örökölték.
A közszerzemény a honoráciorok feleségeire sem terjedt
ki. A nemesi birtokon és a jobbágytelken az özvegy folytathatott gazdálkodást.
De mi a helyzet a polgárasszonyokkal, folytathatták-e férjük vállalkozását?
Korai szabályozást nem ismerünk ebben a kérdésben – írja
a tanulmány szerzője -, a vagyon kezelését fiai nagykorúságáig azonban
nyilvánvalóan gyakorolhatta az özvegy.
Az 1820-130-as évekből több olyan eset is ismeretes,
amikor könyvkereskedők özvegyei férjük halála után vitték tovább annak
vállalkozását; még az előtt, hogy bevezették volna a nők korlátozott
váltóképességét. Ilyen volt pl. Kultsár István pesti lapkiadó özvegye is.
A szülői jogok
A magyar nő személyi és házastársi jogaiban úgyszólván
egyenjogú volt a férfiakkal, szülői jogai azonban alig voltak a rendi
társadalomban. Mindez a régi patriarchális jogrend maradványa.
A házastársat a fiú és a lány számára egyaránt az apa
választotta ki, ugyanolyan kötelező erővel. A szülői hatalom sokáig kizárólag
atyai hatalom volt, csak a 18. században jelent meg a „szülői hatalom”
kifejezés, amelybe már az anyát is beleértették. Itt nem az atyai hatalom
anyával való megosztásáról volt szó, hanem arról, hogy ha az atya hiányzik vagy
cselekvőképtelen, az anya helyettesíti az atyai hatalmat.
Az özvegy még a férjes asszonynál is szélesebb
cselekvőképességgel rendelkezett a régi magyar jogban; majdnem minden téren
egyenrangú volt a férfiakkal.
Öröklési jog
A női jogok történetéhez szorosan hozzátartozik az
örökösödési jog kérdése; ezen belül a leánygyermek és az özvegy örökjoga. A
jobbágyoknál a gyerekek (nemtől függetlenül) egyenlően örököltek. A nemeseknél
a lányok ingatlanöröksége a birtok természetétől függött: az ősi (nemzetségi)
birtokot a lányok nem örökölhették mivel házasságkötéskor kikerült volna a
család kezei közül), ahogyan az adománybirtokot sem (kivéve bizony eseteket).
Szerzeményi, vérdíjon szerzett vagy vásárolt birtokot azonban örökölhettek a
lányok is, egyenlő arányban a fiúkkal.
A tanulmány itt felhoz (a korábban már említett
fiúsításon kívül) még két jogintézményt arra, hogy a nők vagyoni biztonságát
garantálják: a leánynegyedet és a hajadonjogot.
A magyar rendi társadalomban az özvegyek különleges kedvezményeket
élveztek, amit a személyi jogoknál már kifejtett a szerző. Az özvegyeknek –
férjük halála után – örökösödési joguk volt özvegyi öröklés és hitvestársi
öröklés címen. Az özvegyi jog is megillette őket, azaz joguk volt a férjük
javait megtartani és hasznait élvezni, amíg újra férjhez nem mentek. Ha pedig
ez megtörtént, illő kiházasítást követelhettek. A hitvestársi öröklés a férjet
is megillette, ami végrendelet híján az ingatlanra is kiterjedt. Ez azonban
csak akkor volt lehetséges a szerzeményi javak vonatkozásában, ha nem volt
közvetlen leszármazott, sem unoka.
A többi jószágra vonatkozóan azonban csak akkor állhatott
be a házastársi öröklés, ha nemcsak lemenő, de felmenő sőt, oldalági örökösök
sem voltak.
Politikai jogok
A magyar rendi alkotmány szerint a politikai jogok három
csoportra oszthatóak: választójog, személyes törvényhozói jog és politikai
jellegű tisztségek. A választójog a köznemeseket, illetve a kollektív nemeseket
illette meg; a személyes törvényhozói jog a főrendűeket (főnemesek, főpapság),
a politikai jellegű tisztségek betöltése javarészt a főnemeseket, de ebből a
köznemesek sem voltak kizárva.
Politikai jogaikat illetően a nemes nők korántsem voltak
olyan jogfosztott helyzetben, mint ahogyan azt feltételeznénk. A rendi alkotmányban
nincs nyoma a nemesi származású nők választójogának; azonban az özvegy birtokos
asszonyok a megyei közgyűlésen részt vettek és gyakorolták választójogukat.
Az özvegyasszonyok bizonyos esetekben aktív módon és
személyesen is tölthettek be politikai jellegű tisztséget, ilyen volt a kinevezésen
alapuló főispánság. A nemesasszonyok a magyar rendi társadalomban sok
tekintetben a férfiakéhoz hasonló jogokkal rendelkeztek, amelyeket a polgári
forradalmak a rendi jogokkal együtt eltöröltek. Így ahelyett, hogy a többi nő
jogait kiterjesztették volna, még azokét is megszüntették – az egyenlőség
nevében -, akiknek addig voltak jogaik.
Az erdélyi nők történeti jogai
Erdélyben a nőknek a régi szokásjog alapján több joguk
volt, mint a szűkebb Magyarországon élőknek. Ennek egyik jellemző eleme a fiúlányság
intézménye, amely a fiú utód híján automatikusan életbe lép. Erdélyben nem
kellett ehhez a király beleegyezése. A fiúsítás következtében a birtok a nő
ágán öröklődik tovább, azaz a székely jog magszakadás esetén nem ismeri el a
király (vagy a korona) birtoköröklését.
Ezen örökléseket részletesebben is kifejti tanulmányában
a szerző.
Amit a névhasználatot illeti, megfigyelhető, hogy
Erdélyben a férjes nők gyakrabban használják a lánynevüket, mint a szélesebb
Magyarországon. A 19. század elején a művelt magyar asszonyok, amikor személyüket
a nyilvánosság előtt megjelenítették, gyakorta a lánynevüket használták, s nemcsak
özvegyként, hanem házasként is.
Női jogok a formálódó magyar polgári társadalomban
Magyarországon a polgári társadalom alapjait az 1848-as
törvények, s a kiegyezés utáni törvényhozás fektette le. Az 148 áprilisi
törvények beengedték a polgárságot és az értelmiséget a rendi „alkotmány sáncai
közé”, a nőket azonban kizárta belőle. A nők jogai erősen visszaszorultak
ekkor, sok törvényt eltöröltek.
A nemi gyámságot az 184. évi 23. törvénycikk törölte el:
ekkortól a lányok is (mint a fiúk) 24 évesen lettek nagykorúak. Az 1894. évi
31. törvénycikkel a kötelező polgári házasság bevezetésével a vallásfelekezeti
különbségek
kiküszöbölhetővé
váltak, vegyes házasságban a lány az anyja, a fiú az apja vallását követte.
A házassággal illetve válással kapcsolatos új szabályok
(melyekről részletesebben ír a tanulmány) egy része nem jelentett radikális
változást a házassági viszonyban, a régi jogot nem alapjaiban, csak finoman
módosították.
A polgári társadalomban az özvegy helyzete nem javult,
csak megváltozott. A rendi társadalomban többletjoggal rendelkeztek, a polgári
korban azonban alapvetően szociális problémaként kezelték az özvegyek
helyzetét. A rendi társadalomban csak a kifejezetten szegény sorsú özvegyeket
kezelték így.
A nemek közötti társadalmi egyenlőtlenségek állapotát
leginkább a nők politikai jogainak alakulásán követhetjük.
Az 1848. évi V. törvénycikk életbe lépésével a nők minden
lehetősége megszűnt a közéleti szerepvállalásra. Sajátos, hogy a rendi
társadalom jogi értelemben vett megszűnése a nőkre nézve hátrányosabb, mint a
nemesekre, főnemesekre vagy bármely más társadalmi rétegre.
Nagyon érdekes a többi változás is, ahogyan a nők
politikai helyzete változott a századforduló során (az 1970-es évektől az 1920-as
évekig): választójog változásai, politikai képviselet, stb…
Ahogyan a szerző írta utószavának utolsó mondatában:
„…A nők kötelességei sokasodtak, jogaik kevésbé, és az új
polgári társadalomban csupán a lovagiasság szabályainak betartására
számíthattak.”
Cikk a kötetről: http://mult-kor.hu/cikk.php?id=19909
Cikk a kötetről: http://mult-kor.hu/cikk.php?id=19909
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése