2023. április 1., szombat

Majoros Nóra: A néma táltos

Az Abszolút töri sorozat eddig olvasott három részéből (csak azért három, mert A generális talizmánját vissza kellett vinnem a könyvtárba, mielőtt nekikezdhettem volna, fránya olvasók, akik előjegyzik a könyveket :-); a Szamos-parti Hollywood-ot pedig pár elkezdtem, még nagyon az elején járok) Majoros Nóra regénye, A néma táltos volt a kedvencem. Persze, előtte ez a cím A kamasz király udvarában-é volt, de ahogy befejeztem A néma táltost, az előbbi visszacsúszott a dobogó második fokára.

A Pagony Kiadó sorozata az én szememben hiánypótló sorozat, a fiatalok nyelvén, a fiatalok érdeklődésének megfelelő stílusban és szereplőkkel mutatja be a magyar történelem korszakait. Be kell vallanom, először tartottam ezektől a kötetektől, de pozitív csalódásként ért a felismerés, hogy ez jó.

A néma táltos főszereplői Imi és Márk, akik Bori néni után kutatva jutnak el a honfoglalás korába a - sorozat olvasói számára - már ismert úton és élnek át olyan kalandokat, amik megváltoztatják egész addigi személyiségüket, az élethez és egymáshoz való hozzáállásukat. Azt gondolom, ez a történet rengeteget ad az olvasójának. Nemcsak érzelmekben gazdag ez a történet, de bátorságot tanít, kiállást másokért és magunkért, a becsület fontosságát. Majoros Nóra regénye példa lehet arra, hogy nem mindig mi vagyunk a fontosak, hogy van, akiért tenni kell, mert tenni érdemes, és nem számítanak a kellemetlenségek, a veszély és fizikai vagy lelki fájdalom, mert a jutalom ezerszer többet ér: egy másik ember élete.

Egy csapat gerle szállt el a tisztás fölött. Imi felnézett az égre. Ugyanígy szálltak a gerlék a huszonegyedik századi Óbuda fölött. Ha megérkezik Raszul, ha Nonna megnyugszik, elválnak az útjaik. Márkkal visszatérnek a barlanghoz. Átmennek az alagúton. Átkelnek az időn. Ott áll majd az Első Kerületi Vitéz János Nyolcosztályos Gimnázium udvarán a vén platán. A büfében ott a táskája, a telefonja. Összecuccol és fölmegy a tetőtéri terembe imaórára. Bibliaolvasás után elhangzik majd a kérdés: Mit mond neked ma ez a szentírási szakasz? És akkor ő mit fog felelni? A messzi múltban, egy hamuvá égett falu közepén vajon hol van a megváltás?

Én ennél a bekezdésnél tudtam, hogy kedvencem lett ez a regény. Vagy csak én vagyok érzelgős, a csuda tudja. És talán ez a pár sor nem is elég erős az egész könyv elolvasása nélkül, talán kiragadva nem is érthető, miért szerettem olyan nagyon Majoros Nóra könyvét. Mert ennek a pár sornak köszönhetően pillanatok alatt repültem át történelmünk több, mint ezer esztendején, láttam a mohácsi vészt, az 1848-49-es forradalmat és szabadságharcot, az első és a második világháborút, 1956-ot... és közben ez a pár szó visszhangzott a fejemben:  egy hamuvá égett falu közepén vajon hol van a megváltás?

Mindezek ellenére humor is volt a regényben, hiszen Babcsírának nevezni egy csecsemőt, zseniális ötlet volt az író részéről. Minden alkalommal, amikor olvastam ezt a nevet a lapokon, mosolyra húzódott a szám.

Kalandos és izgalmakban gazdag történet volt A néma táltos, remélem, hogy sokan fogjék olvasni, és sokaknak fog tetszeni a kötet, és - ha esetleg ez lenne az első olvasmányuk az Abszolút töri sorozatból - kedvet kapnak a többi rész elolvasásához is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése