2023. szeptember 16., szombat

Simon Winchester: A professzor és az őrült

Megküzdöttünk egymással, Simon Winchester és én, amióta a Park Kiadó jóvoltából hozzám került A professzor és az őrült című kötet, de második nekifutásra és kitartással nemcsak hogy elolvastam a könyvet, de nagyon szerettem is. Miután befejeztem az olvasást, eszembe jutott egy túrázásom a Pilisben, amikor Piliscsabán a háromszögön akartam feljutni a Dévényi Antal-kilátóhoz - sikertelenül. Mivel a lábam nem tökéletes egy huszonöt évvel ezelőtti bénulás miatt és orrsövényferdülésem sokszor gátol a levegővételben, nem a legjobb választás volt éppen a háromszög, de térképen nem tűnt meredeknek. Nem jutottam fel, és akkor megfogadtam, hogy másik úton, de később felmegyek, és inkább az akkor még működő Pipacs Kávézót látogattam meg. Egy kicsit az én fehér bálnám volt akkor a kilátó, amíg egy másik alkalommal a kéken fel nem mentem a toronyhoz.

Valamennyire ezt a párhuzamot éreztem a bálna, a torony és Winchester könyve között a hétvégén, hiszen ugyan első alkalommal beletört a bicskám - bár szerintem inkább nem volt ráhangolódva erre a különleges könyvre -, másodszorra nemcsak sikerült elolvasnom, de szerettem is a történetet és főszereplőjét.


Valójában nem is lehet regényről beszélni, sokkal inkább egy ismeretterjesztő közegbe bújtatott, kalandos történetről a nyelvészet világában, a 19. század második felében, a 20. század elején.
Az augusztus és a szeptember első fele valamennyire a lelassulásról szólhatott nálam, hiszen több könyvet is több mint egy hónapig olvastam, ami nemhogy nem ártott az olvasási élménynek, de hozzátett és segített, hogy igazán élvezhessem ezeket a lassabban csordogáló történeteket. Egy monumentális vállalkozás részese lesz William Chester Minor, a nyugdíjazott amerikai katonaorvos, aki a szótárkészítéskor már évek óta egy angol elmegyógyintézetben tölti napjait. Hogy miért tartózkodik ott? Erre jöjjön rá az olvasó maga, bontakozzon ki előtte Minor magánéletének, egészségi állapotának története spoilerek nélkül. Minor olvasott, művelt, intelligens ember, akinek hiányzik a szellemi kihívás a bezártságban, és kapva kap az alkalmon, amikor James Murray önkénteseket keres hatalmas vállalkozásához, az OED elkészítéséhez. Így lesz Minor a szótár és Murray leglelkesebb segítője, mintegy tízezer szócikk, idézet és példamondat "atyja".  Főhősünk sorsát megszületésétől haláláig nyomon követhetjük a lapokon, így bontakozik ki előttünk egy tragikus életút, amely a számomra végtelenül elszomorító volt.
Az azonban, ahogy részese lehettem - még ha csak az olvasás által is - az OED megszületésének, fantasztikus élmény volt. Hiszen vajon kinek jutott valaha is eszébe, milyen hatalmas munka összeállítani egy szótárat? Nem egyszerűen szócikkek összeállítása ez, hiszen a szótárban szerepeltetni kívánt szavakat is össze kell gyűjteni, a teljesség igényével! És ne feledjük azt sem, hogy akkor ne voltak számítógépek, amik hatalmas segítséget jelentenek napjainkban egy hasonló vállalkozásnál Sokszáz önkéntes kitartó, megfeszített munkájának gyümölcse az Oxford English Dictionary, amire - főleg ennek a könyvnek az elolvasása után - nem lehet meghatottság, lelkesedés és emelkedettség nélkül gondolni.
Hálás vagyok a szerzőnek, amiért erre a nagyszabású vállalkozásra felhívta a figyelmemet és hogy általa megismerkedhettem W. C. Minor és James Murray barátságával.

És nagyon köszönöm a Park Kiadónak, amiért felkarolták és 2021-ben kiadták  Simon Winchester kötetét magyar nyelven. Fontos és értékes kötetet vesz a kezébe, aki megveszi, kikölcsönzi vagy kölcsönkéri A professzor és az örültet, hogy része legyen egy izgalmas nyelvészeti kalandban.

A kötetet a kiadó honlapján is megtalálhatják az érdeklődők.

Akinek pedig felkeltettem érdeklődősét és elolvassa a könyvet, érdemes utána a történetből készült filmet is megnézni, A tudós filológust, Murrayt Mel Gibson, míg az elborult elméjű katonaorvost Sean Penn alakítja a 2019-es filmdrámában.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése