2022. május 12., csütörtök

Takács Zsuzsa: Spirálfüzet

A Spirálfüzet a szerző 1987 és 2021 közötti kamaszlányverseit tartalmazza, és a Magvető Kiadónál jelent meg 2021-ben. Először a borító ragadta meg a tekintetemet, a gyerekkoromat juttatta eszembe, mind színeiben, mint stílusában, és ugyanez a szín és stílus végigkíséri az egész kötetet a benne lévő rajzokkal.

1975-ben jelent meg először Britt G. Hallqvist – Ingrid Sjöstrand – Siv Widerberg: Ami a szívedet nyomja című kötete, Kortárs svéd gyermekversek alcímmel a Móra Könyvkiadónál. Sokan ismerik, sokan olvasták, biztosan ismerősek az olvasónak az olyan idézetek, mint például:

Sten-Malténak nagy, vörös és elálló
füle van.
Nekem tetszik
a nagy, vörös és elálló
fül.

vagy éppen

Bélyeget gyűjtöttem.
Papa hozott egyszer egy kilót.
Azóta nem gyűjtök bélyeget.

 De akár ezt a két verset is említhetném: https://moly.hu/idezetek/1255966 és https://moly.hu/idezetek/614697

Hogy miért említem most ezt a régi verseskötetet? Ahogyan elkezdtem olvasni Takács Zsuzsa verseit, úgy éreztem, rá is nagy hatással voltak ezek a versek, hiszen a Spirálfüzetben szereplő versein erőteljesen érződik ez. Hangulatukban, stílusoukban nagy a hasonlóság. Talán ezért éreztem örömet a mostani versekkel való ismerkedés közben, ezért olvastam el újra és újra őket. Szerettem ezt a kötetet, és tervezem, hogy meg is vásárolom, mivel könyvtári példányt olvastam nemrég.

A versek a kisgyerekek, kiskamaszok életének mindennapjaival foglalkoznak, a problémáikat világítják meg; elgondolkodtatnak és a felnőtt olvasóban felmerülnek saját gyermekkorának problémái is akár. Vannak vicces írások, de vannak szomorúak is - olyan ez a kötet, mint maga az élet.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése