2022. március 4., péntek

Benyák Zoltán: Féktelen történet

Benyák Zoltán Féktelen történet című regénye 2021-ben jelent meg a Főnix Astra - Főnix Könyvműhelynél, folytatásaként a Képtelen történet című könyvnek. Mind a kettőt idén márciusban olvastam, habár az első rész már tavaly is a polcomon pihent, most kezdtem bele, amikor beszereztem a folytatást is. Talán jobb is volt így, hogy friss élményként élt bennem az első rész, amikor belekezdtem a másodikba, amiről most szeretnék mesélni nektek.


Bevallom, az első nagyjából hetven oldal elbizonytalanított, kell e nekem ez a regény, el szeretném e olvasni, de ritkán adok fel olvasást, és sokszor jól is teszem, mert általában jön a fordulópont, amikor belendül a történet, és nem untat. Itt is ez történt velem, és onnan már élveztem az eseményeket – pedig előtte, jaj! Amíg az első regény hihetetlenül kreatív volt, egyedi és fenomenális, sodró lendületű Max és Moira minden kalandja, ahogyan haladnak a Bíbor Város felé, itt erőltetettnek éreztem a sok regénycím és regényhős behozatalát, mintha a szerzőnek elfogyott volna a kreativitása, de akart volna még egy történetet, és a folytatást csak úgy tudta volna megoldani, ha külső mesehősöket, külső szereplőket használ fel az olvasó érdeklődésének felkeltésére. Ez Keiran Rowley Hanyatlásánál remekül működött, itt azonban ebben az első hetven oldalban izzadtságszagúnak éreztem.

Szerencsére azonban kitartottam, és tényleg jól tettem, mert utána egy remek történet bontakozott ki előttem, ahol immár nemcsak két szereplő halad, ahogyan az első részben, hanem immár négyen törnek céljuk felé, mivel Moira segítségére már nemcsak Félix van, hanem a regény elején megismerkedhetünk Markkal és Fúzi úrral, akik szintén elkísérik a lányt az utazás során. Ez az utazás sok szempontból kalandosabb és veszélyesebb, mint a Képtelen történetbeli út, segítőkben azonban itt sincsen hiány. Sok-sok szerethető karaktert vonultat fel Benyák Zoltán regényében, és habár a gonoszok valóban gonoszok, mégis tudtam mosolyogni a lektoriánusok vezetőjének, Titusnak az utazási szokásain.

Sok szereplőt viszontláthatunk a korábbi történetből, és sok új szereplő bukkan fel az oldalakon, és habár nincsen benne olyan csavar, mint az első kötet végén, de itt is végigizgulhatja az olvasó Moira útját, és lesz benne spoiler.

Egy dolgot azonban meg kell említenem, de ez nem érinti a történetet vagy a szereplőket, azonban – azt gondolom – ugyanolyan fontos – ha nem fontosabb –, mert le tudja rontani az olvasási élményt. A Féktelen történet szerkesztője és korrektora nem ugyanaz, mint a Képtelen történeté, és ez sajnos meglátszik a szövegen. Rengeteg a nyelvtani, nyelvhelyességi hiba, ami hihetetlenül zavaró volt – számomra legalábbis. Ami pedig bosszantó, mert az ember vagy éppen könyvtár fizet a könyvért, nem is keveset, hiszen a könyv alapból nem olcsó, most pedig egyre drágább lesz, elvárható tehát, hogy a kiadó ne adjon ki „fércmunkát" a kezéből. Ami pedig még bosszantóbb, hogy ezt nagyon könnyen lehetett volna orvosolni, ha a nyomdába adás előtt a nyomdai pdf-et odaadják egy friss szemmel olvasó valakinek, hogy nézze át, jelölje a hibákat, hogy kijavíthassák. Tudom, hogy valaki minél jobban ismeri a szöveget, annál hajlamosabb automatikusan helyesen olvasni a pontatlanságot is, azért lett volna ez nagyon fontos.

Igen, ez egy kicsit felemás könyvajánló, de higgyétek el, hogy a történet jó, Benyák jó szerző, és érdemes elolvasni a könyvet, csak az élesebb szeműek fognak kicsit bosszankodni. Mindazonáltal még így is megéri az olvasás, és remélem, ha lesz újranyomás, a nyomdába adás előtt kijavítják a hibákat.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése