2016. június 8., szerda

2016 áprilisában olvastam



Őrület, hogy elment az idő, én meg így elmaradtam a havi összesítőimmel. Április, május, nem menekültök! Nagyon furcsa: mintha ezer év eltelt volna, hogy ezeket a könyveket olvastam, közben pedig még csak június eleje van – ugyanabban az évben.  Nézegetem az olvasásaimat, és viszonylagos távolságból látom őket. Ami talán nem is baj, mert megérhet egy-két olyan könyv, ami akkor esetleg nem tetszett maradéktalanul. Így volt-van ez a Barcelona árnyai című spanyol krimivel is. Akkor így értékeltem: http://moly.hu/ertekelesek/2038142 Most viszont azt mondom, egy kicsit közelebb érzem magamhoz. A néhány nappal ezelőtti könyvtárlátogatásomon villant ez belém, amikor a júniusi Molyklub krimi témáján gondolkodtam. Előfordulhat, hogy ehhez krimihez is meg kell érnie az olvasóban a témának, szövegnek? Úgy látszik, van ilyen is.

A hónapot a Tolvajok telével kezdtem, egy TEO keretein belül. Jó választás volt ez a könyv, a történet olvastatja magát. Hihetetlenül bele lehet élnie magát az olvasónak a történetben, mintha én is ott lettem volna a téli Szentpétervárott. Ne kezeljétek gyanakodva a „túl jó” értékeléseket a Molyon, mert ez tényleg egy ennyire jó könyv. :-) Szívből ajánlom mindenkinek. http://moly.hu/ertekelesek/2024668

Próbáltam áprilisban egy kicsit utána olvasni az (online) marketingnek, de hát, na… szerintem beleválasztottam a legrosszabb, legsemmitmondóbb könyvekbe.  :-) Tóth Mihály: Facebook marketingje és Online marketingje bizony olyan olvasásoknak bizonyultak, amikre sajnáltam az időt, de ez van. Van otthon még 1-2 marketinggel foglalkozó könyv, azokba szerintem szerencsésebb lesz belemélyedni. http://moly.hu/ertekelesek/2025904 http://moly.hu/ertekelesek/2017905

Három másik szakkönyv is a kezemben volt, amik nagyon tetszettek, öröm volt olvasni őket. Az Állam- és nemzetépítés a Nyugat-Balkánon annyira megihletett, hogy még egy Balkán zónát is létrehoztam első felindulásomban a Molyon.  http://moly.hu/konyvek/remenyi-peter-szerk-allam-es-nemzetepites-a-nyugat-balkanon/ertekelesek Salát Gergelynek a kínai alkotmányról szóló könyvei is remek volt. Szintén munka kapcsán ismertem meg, és miután feldolgoztam, ki is kölcsönöztem. Van előnye, ha az ember folyóirat- és tanulmánykötet-analitikával is foglalkozik. Jobbnál jobb kötetek kerültek a kezembe az évek folyamán, el sem tudom mondani, milyen sokat megvettem utána a kiadótól vagy könyvesboltban. És hihetetlen szerencsésnek érzem magam, mert több könyvet ajándékba kaptam a kiadótól – szerintem annyira lelkesen beszéltem a könyvekről, hogy átragadt rájuk is a lelkesedésem. :-) http://moly.hu/konyvek/salat-gergely-szerk-a-kinai-alkotmany/ertekelesek Mácza Mihály Válogatott tanulmányok című – Komárommal és Alsó-Csallóközzel foglalkozó - kötete is megérdemli a figyelmet. http://moly.hu/konyvek/macza-mihaly-valogatott-tanulmanyok/ertekelesek
 
Két nap alatt olvastam el Nick Hornby Vájtfülőek brancsa című könyvét, és ahogy letettem, két gondolatom volt: 1. nekem kell ez a könyv, 2. el akarom olvasni az ebben a könyvben ajánlott olvasmányokat. Egyelőre egyik sem valósult meg, de gyerek még az idő, alig két hónapja fejeztem be a könyvet. És különben is: ha valaki "telejelentkezi" magát kihívásokkal, ne panaszkodjon, hogy nem marad ideje más könyvekre. :-)) Persze, lehet mondani, hogy akkor a Molyon miért csak 3,5 csillagot adtam rá, de ennek az az oka, hogy természetesen rengeteg ennél sokkal jobb könyv is létezik, és ha erre 5 csillagot adok, akkor mennyit adjak a Száz év magány-ra egy újraolvasáskor? Vagy mennyit érdemelne Szabó Magda Az ajtó-ja? Szóval: ez a 3,5 csillag egy tökéletes 3,5 csillag, és a könyv isteni.

Hornby könyve után az Ellen Rimbauer napkóját olvastam kikapcsolódásképpen. http://moly.hu/ertekelesek/2016006 Ezt is villámgyorsan olvastam el, ahogyan az értékelésben is írom: fogalmam sincsen, mitől olvasok egy könyvet gyorsan vagy éppen lassan. Na, ez a gyors kategória volt. Izgalmas történet, szomorú család. Kiváló feszültségteremtő volt az a pszichológiai szál, amit szerintem a filmben nem igazán jelenítettek meg.

Nehéz olvasmány Raj Kamal Jha regénye, a Kalkuttai éjszakák. Nehéz olvasni, és nehéz befejezni. Rengeteg töprengenivalót ad, amin tovább gondolkodsz a regény befejeztével is. http://moly.hu/ertekelesek/2018820 Most, ahogyan írom ezt a néhány mondatot, ismét felderengtek a történések, és az érzéseim eközben. Könnyen el lehet olvasni, de ez csak az olvasás sebességére értendő.

Ismail Kadare Kettétört áprilisa egy „pótlék” volt áprilisban. A halott hadsereg tábornoka című regényt akartam elolvasni a szerzőtől, de akkor, abban a pillanatban túl hosszúnak éreztem, azt gondoltam, nem tudnám élvezni, ha nyűgként tekintek az elolvasására – ekkor láttam meg a könyvtár polcán a Kettétört április. Áprilisban, igen. Igazán stílszerű voltam. :-) A molyos értékelések itt sem véletlenül ennyire jók. http://moly.hu/ertekelesek/2029968 Gondolkodtató könyv egy európai, mégis barbárnak érződő országból. Társadalomrajz egy elzárt közösségből. De hogy tényleg barbárok-e? Bevallom, én annak éreztem, de nehéz lenne határozott álláspontra helyezkednem a kérdésben.

Nem bírtam ellenállni, hogy ne olvassak ebben a hónapban is van Gulik-ot. Az elhagyatott templom titkára esett a választásom, kellemes olvasmány volt: könnyed, humor is volt benne, nem tocsogott a vértől, mint egy Karin Slaughter krimi (félreértés ne essék: imádom Slaughter könyveit). Igazi kikapcsolódás volt az olvasása. http://moly.hu/ertekelesek/2029718 Most Mankell-re vágyom, őt is idén ismertem meg; az előző bejegyzésben is említett könyvtárlátogatás alkalmával ki is hoztam egy könyvét, remélem, lesz időm rá júniusban.

Klaus Mann Mefisztójával nagyon megszenvedtem. Február 13-án kezdtem el, és április 13-án fejeztem be. Most nézem csak, hogy ez pontosan két hónap volt. Imádom a filmet, komolyan imádom, többször is láttam már, Klaus-Maria Brandauer egy zseni. De a könyv most valahogy nem csúszott. Lehet, hogy nem voltunk most kompatibilisek, és újra kellene olvasnom pár év múlva… Így lesz. http://moly.hu/ertekelesek/2022624

És bizony – szégyen – nem szégyen – volt két félbehagyott könyvem is. Updike Nyúlcipőjét március 9-én kezdtem el, de most nem éreztem rá a történetre. Szenvedni nem akartam vele úgy, hogy tudom: fél év múlva is csak a felénél fogok tartani. Sajnáltam, de nem adom fel, és valamikor újra belekezdek. A másik Berkesi András – szerintem – zseniális könyve, A gyűrű. Hát… khm… kb. 50 oldal után mondom azt, hogy zseniális, de nekem ez jött le ebből a néhány oldalból is. Remek a történet így, az elején, izgalmasnak tűnik a folytatás. Ha a szemem nem sínylette volna meg a kisméretű betűket és a szoros sortávokat, akkor nem hagyom félbe, de így pár oldal elolvasása után már alig láttam, úgy összefolyt minden, hogy pihentetnem kellett a szeme, hogy folytathassam.

Ez volt az április.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése