2016. október 5., szerda

Őszölés Szolnokon, 2016. szeptember 22-25. - csütörtök és péntek

Csak négy napra terveztem, de sok-sok programmal, az idei őszölesemet. Csütörtökön késő délelőtt indult a vonat a Nyugati-pályaudvarról, és nagyon örültem, hogy ismét ellátogathattam az egyik kedvenc városomba. Már az érkezés napjára volt programom a Verseghy Könyvtárban.
Délután a Kossuth tér egyik kávézójában üldögéltem, kávéztam és olvasgattam a csodás időben. 17 órakor volt egy előadás a szolnoki Verseghy Könyvtárban Szent Mihályról, az ejtőernyősök védőszentjéről. Természetesen elmentem, és végighallgattam, nagyon érdekes volt. Most ezt szeretném összefoglalni nektek.
Az angelológia az angyalok létéről szóló teológiai tan. https://hu.wikipedia.org/wiki/Angelol%C3%B3gia
Lucifer eredetileg szintén arkangyal volt, de elbukott, és a gonosz angyalok oldalára állt, vezetőjük lett.
Mihályt a Biblia több helyen is említi – de nem csak a Biblia, hanem az apokrif iratokban is szerepel. A Mihály héber eredetű név, jelentése: „ki olyan, mint az Isten”. Ő tudatta Sárával, hogy gyermeket vár; ő adta Mózesnek a kőtáblákat; amikor Ábrahám feláldozta volna gyermekét, Izsákot, ő akadályozta meg ezt. Dánielt is Mihály arkangyal mentette meg az oroszlánoktól.
Az atribútum olyan tulajdonság, mely elválaszthatatlanul hozzátartozik valakihez vagy valamihez. Mihály esetében ilyenek:
– mérleg: utolsó ítélet. Mérlegre kerülnek a jó és a rossz cselekedeink
– sárkány: a Sátán legyőzője. A Sátánt vagy emberként szarvakkal ábrázolják, vagy pedig szörnyetegként.
– gömb: nem földgömb, hanem gömb. a világegyetemet ábrázolja. Isten nem csak a Földet teremtette, hanem az egész világot.
– kard, pallos, pajzs: harc, hatalom, erő.
Rómában az Angyalvár története, elnevezése is kapcsolódik Szent Mihályhoz: Az épület egy középkori monda alapján kapta az nevét. 590-ben, egy pestisjárvány idején a pápa könyörgő körmenetet tartott a városban, ekkor megpillantották az emlékmű csúcsán Szent Mihályt, aki hüvelyébe visszadugta a kardját, ezzel szüntetve meg a járványt.
https://hu.wikipedia.org/wiki/Angyalv%C3%A1r
Miért Szent Mihály arkangyal „az égből alászálló harcos”?
Az ejtőernyős jelvények is hordozzák Szent Mihályt, még ha nem is konkrétan, de a szárnyak formájában megjelenik. A francia Bercsényi-huszárok jelképén is szerepel a szárny.
https://hu.wikipedia.org/wiki/Francia_husz%C3%A1rs%C3%A1g
Szeptember 29. Szent Mihály napja. Magyarországon már Szent István korában elterjedt Mihály tisztelete.
Népi hiedelemvilág:
Szent Mihály napja az ősi napéjegyenlőség környékére esik, így a sötét tél kapujában áll. A népi mondások is erre utalnak: „Szent Mihály öltöztet, Szent György vetkőztet.”
XIII. Leó pápa írta le az alábbi imádságot, miután a következőket hallotta:
– El tudom pusztítani egyházadat!
„Szent Mihály arkangyal, védelmezz minket a küzdelemben; a sátán gonosz kísértései ellen légy oltalmunk! Esedezve kérjük: „Parancsoljon neki az Isten!” Te pedig, mennyei seregek vezére, a sátánt és a többi gonosz szellemet, akik a lelkek vesztére körüljárnak a világban, Isten erejével taszítsd vissza a kárhozat helyére! Amen.”
http://www.hagiosz.net/?q=szentmihalyima
Az ejtőernyősöknek a katonaságnál fontos példakép Hüse Károly őrnagy, aki 1978-ban veszítette életét:
https://hu.wikipedia.org/wiki/H%C3%BCse_K%C3%A1roly
vitéz Bertalan Árpád magyar katona 1938-ban nekilátott a honvédség egyik elit alakulatának, az ejtőernyős egységnek a megszervezéséhez, amelynek kiképző parancsnoka lett előbb Szombathelyen, majd Pápán.
https://hu.wikipedia.org/wiki/Bertalan_%C3%81rp%C3%A1d

Korábban odaértem, mint ahogyan elkezdődött az előadás, így a könyvek között is körbe tudtam nézni, és találtam is egy érdekeset: Gáll István A ménesgazda című könyvét. Már el is kezdtem az olvasását, és eddig elégedett vagyok a választásommal. Azt már tudom, hogy októberben lesz egy hosszabbítás, de novemberben majd visszaviszem a könyvet, és hátha akkor ismét fogok tudni találkozni @Tímár_Krisztin mollyal.
Kép: http://info.szolnok.hu/alap.php?mid=2&aktid=79
Pénteken is izgalmas napom volt: reggelinél elbeszélgettem a reggeliztetővel a hotelben, és ajánlotta a Reptár meglátogatását. Mivel azt hittem, hogy a városon kívül van, ezért nem akartam elmenni, de a hölgy azt mesélte, hogy kb. 15 perc séta, úgyhogy hallgattam rá. Isteni időben, napsütésben sétáltam 11 körül a Reptárba, és elámultam, milyen csodás interaktív múzeum! Három órát töltöttem ott, pedig a 4D mozit és a szimulátort ki sem próbáltam. Minden ott dolgozó nagyon kedves és segítőkész volt. Sok képet is készítettem.




















Fárasztó program volt, de megérte, bármikor visszamennék ismét. Ugyan volt kellemetlen élmény is benne, de erről az én "butaságom" tehet. 
Ezek a betonlapok hevertek a múzeum egy részében, amik nagyon hasonlatosak voltak egy temetőhöz. Tudtam, hogy nem az, persze, de mégis felkavart a látvány. Ezek után pedig egy vasúti sínpárt láttam - egy végében egy vagon volt, a másik pedig egy szögesdrót-tetejű kapuban végződött. A temetői élmény tán ez olyan sokkolóan hatott rám, hogy kicsordultak a könnyeim is. Mintha csak egy koncentrációs tábor kapuja lett volna. 
A múzeumi shopban beszélgettem egy ott dolgozó lánnyal, aki elmondta, hogy a betonlapokra még várnak repülőgépeket, a sínpár pedig Magyarország második vasútjának (a váci utáni másodiknak) az eredeti darabja. Tudtam én, hogy buta dolog, hogy felkavart kint a látvány, mégsem tudtam kivonni magam a hatása alól.

A shopban viszont találtam egy remek fehér pólót, amit azonnal megragadtam, és nem is eresztettem, amíg a kasszához nem vittem, és hűtőmágnest is vettem emlékbe. Szerettem volna képeslapokat is venni, de sajnos képeslapok nem volt, így - az élményen túl - csupán ennyivel lettem gazdagabb aznap délután.
A nap hátralévő részében elmentem a szolnoki Művésztelepre, de ott derült ki, hogy a kiállítás csak négyig volt látogatható, de legalább sétáltam a telep parkjában, láttam egy kutyát és két macskát, és szedtem három tobozt. :-)
A Tisza Hotel melletti park telis-tele volt-van gesztenyével, nem bírtam ellenállni a kísértésnek, és szedtem egy csomót (később visszatértem még egy körre :-)). És a coop-ban még egy spanyol nyelvkönyvet is találtam, potom 500 forintért.
Remek péntek volt.
(folyt. köv.)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése